Jak zrobić domowe „mleko” roślinne?

Weganie, osoby z nietolerancją laktozy lub alergią na białko mleko krowiego często poszukują zamienników zwykłego mleka. Na półkach sklepowych znajduje się wiele napojów z nasion zbóż, migdałowca, soi i innych surowców roślinnych, które idealnie się do tego celu nadają. Z łatwością jednak możemy przygotować takie mleko w domu – uzyskamy większą wartość odżywczą i przy okazji sporo zaoszczędzimy.

mleko_roślinne

Surowce, które są najczęściej wykorzystywane do przygotowania mleka/napoju roślinnego to:

  • migdały,
  • ryż,
  • kasza jaglana,
  • kasza gryczana,
  • nasiona konopi siewnej,
  • wiórki kokosowe,
  • płatki owsiane,
  • orzechy nerkowca, laskowe, włoskie,
  • ziarna sezamu,
  • ziarna orkiszu,
  • soja.

 

Schemat przygotowania napojów dla każdego surowca jest praktycznie taki sam:

  1. Namocz 1 szklankę produktu bazowego przez noc, by pozbyć się substancji antyodżywczych w nich zawartych;
  2. Opłucz pod bieżącą wodą;
  3. Zblenduj nasiona z dodatkiem 4 szklanek wody;
  4. Uzyskany roztwór przecedź przez gazę (dokładnie wyciskając).

 

Pozostałości po odcedzeniu (tzw. wegański serek) można wykorzystać jako farsz do naleśników, dodatek do ciast lub zagęszczacz do zup i sosów.

Mleka roślinne domowej roboty można przechowywać w lodówce do 4 dni.  Warto wzbogacić ich smak poprzez dodanie cynamonu, miodu, zmiksowanych daktyli, itp. podczas przygotowania. Dobrze smakują jako dodatek do owsianki, koktajli oraz różnego rodzaju ciast i deserów.

Na zdrowie!

 

LOGO

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anka
Anka
2 lat temu

Migdałowe- moje ulubione:)