Sposoby na przesiLENIE wioSENNE

Żyjemy w rejonie, w którym występują wyraźnie zaznaczone pory roku. Większość z nas z wielkim zniecierpliwieniem czeka na nadejście wiosny, a wraz z nią ciepłych i słonecznych dni, które wynagrodzą nam ponury jesienno-zimowy klimat. Dlaczego więc w tym okresie zaczyna brakować nam energii? Co to jest przesilenie wiosenne? Czy istnieją sposoby, aby je pokonać?

vegetables_spring
Przesilenie wiosenne to zespół objawów, które pojawiają się podczas przechodzenia pory roku z zimowej na wiosenną. Organizm musi przyzwyczaić się do gwałtownych zmian pogodowych za oknem – wahań temperatury, ciśnienia, na przemian występującego słońca, deszczu i śniegu, silnych podmuchów wiatru –  i w związku z tym zaczyna inaczej funkcjonować. Przeważnie obserwuje się osłabienie, rozdrażnienie, przygnębienie, senność, kłopoty z koncentracją, bóle głowy, a czasem nawet spadek popędu seksualnego. Zachodzą zmiany w układzie krążenia, rośnie tętno, częstotliwość oddychania oraz poziom hormonów odpowiadających za samopoczucie. Taki stan może utrzymywać się nawet miesiąc. Mówi się, że organizm potrzebuje 21 dni, aby przystosować się do nowych warunków. Nic więc dziwnego, że tracimy cierpliwość i sięgamy po najszybsze rozwiązania – tabletki, słodycze, kawę lub napoje energetyczne. Nie są one jednak ani skuteczne ani zdrowe, a ponadto dają tylko chwilowy i pozorny efekt.

Sposoby łagodzące objawy przesilenia wiosennego:

  • Odpowiednia dieta

Warto zadbać o to, by codzienna dieta była różnorodna, a co za tym idzie bogata w witaminy, minerały, błonnik i składniki odżywcze. Należy pamiętać o regularności spożywania posiłków, a zwłaszcza o rozpoczynaniu każdego dnia szklanką wody z cytryną oraz pożywnym śniadaniem. Trzeba zwrócić uwagę na to, by w każdym posiłku znajdowały się warzywa (zwłaszcza surówki, soki), źródło białka (mleko i jego przetwory, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych) i węglowodanów złożonych (pełnoziarniste: pieczywo, mąka, ryż, makaron, kasza). Warto jeść posiłki powoli, bez stresu i pośpiechu. Należy pamiętać o nawadnianiu organizmu (woda, świeżo wyciskane soki z owoców i/lub warzyw, herbaty ziołowe).

W związku z tym, że wiosna sprzyja przeziębieniom warto szczególnie zadbać o źródła witaminy C w diecie – owoce cytrusowe, z dzikiej róży, czarnego bzu, czarnej porzeczki, warzywa kapustne.

Więcej na temat prawidłowego odżywiania znajdziesz tutaj

  • Aktywność fizyczna

Ruch usprawnia funkcjonowanie wszystkich narządów. Rozwija układ mięśniowy, wzmacnia kości i stawy, poprawia trawienie i pracę jelit, korzystnie wpływa na krążenia krwi i limfy w naczyniach krwionośnych, zwiększa odporność, dotlenia organizm, usprawnia układ oddechowy, przeciwdziała depresji, cukrzycy, otyłości, osteoporozie i chorobom serca, poprawia kondycję i wytrzymałość, modeluje sylwetkę, wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, opóźnia oznaki starzenia się organizmu.

Po zimie spędzonej w domowych pieleszach warto wprowadzić aktywność fizyczną do swojego rozkładu dnia. Należy zacząć od lekkich treningów, które nie obciążą zbytnio mięśni. Idealne na początek będą długie spacery, nordic walking, poranny jogging, basen lub jazda na rowerze. Możliwości jest bardzo dużo. Najważniejsza jest jednak chęć i systematyczność. Przy wyborze odpowiedniej aktywności trzeba wziąć pod uwagę nie tylko korzyści, ale również radość ze spędzonego w ten sposób czasu.

  • Relaks

Nic tak nie poprawia humoru jak chwile odprężenia i wypoczynku. Organizm regeneruje się fizycznie i psychicznie, jest rozluźniony, dzięki czemu spada ciśnienie krwi, napięcie mięśniowe, spowalnia się oddech. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kilku dni urlopu, zmiana klimatu, wyjazd w ciche, spokojne miejsce. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, to wystarczy chociażby rozluźniająca kąpiel z dodatkiem olejków, ruch na świeżym powietrzu, czy krótki wypad za miasto.

  • Dobry sen

Nie z byle powodu mówi się, że sen jest dobry na wszystko – wzmacnia organizm, poprawia nastrój, dodaje energii, pomaga zoptymalizować struktury pamięci. Jest dobrym sprzymierzeńcem w walce z przesileniem wiosennym pod warunkiem, że trwa około 8 godzin. Warto przez zaśnięciem przewietrzyć sypialnię, zjeść lekkostrawną kolację 2 – 3 godziny wcześniej, zrelaksować się. Brak dobrego snu wywołuje, m.in. trudności w skupieniu uwagi, pogorszenie samopoczucia i spowolnienie reakcji.

LOGO

39
Dodaj komentarz

avatar
32 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
33 Comment authors
Forumniemieckiego.plDietitian~Bloger-tlumacz~Krzysiu~Planowanie podróży na zlecenie Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Forumniemieckiego.pl
Gość

Przesilenie….? .Ja z tym nie mam problemów odkąd zacząłem uprawiać sport i do tego odpowiednio się odżywiam. Dużo ruchu to najlepsza recepta na przesilenie.

mailuneum
Gość

jak mieć taki szablon na bloga? 🙂

~Marta
Gość
~Marta

Odkąd zmieniłam nawyki żywieniowe, nie mam problemów z wahaniami nastroju wywołanymi zmianą pogody – coś w tym jest.

beauty11-1988@wp.pl
Gość

Ciekawy wpis;-) ja zawsze ciężko znoszę przesilenie wiosenne :/

~Radom Lokalne
Gość

Interesujące.
Pozdrawiam i zapraszam do mnie 🙂

~henia
Gość

TRUSKAWOWA ROZKOSZ ^^

~Obżarciuch
Gość

ach te truskawaki 🙂

pozdrawiam!

~Rondel
Gość

trzeba korzystać, póki sezon trwaa 😛

~mkr
Gość

Uwielbiam truskawki – 🙂

~Ania
Gość

Najlepsze do truskawek są jogurty i kefiry ^^

~ciastamamy
Gość

truskawkowy szał

gregor705
Gość
gregor705

Racja.

~kursy internetowe dla nauczycieli
Gość

Wszystko pięknie to na „papierze” wygląda, ale w praktyce to skąd tyle wolnego czasu na to wszystko wziąć

~Artykuły BHP
Gość

Super pomysły, tylko szkoda, że niektórzy będą znajdować sposoby, żeby nie realizować. Podobno nie ma czegoś takiego jak brak czasu. tylko brak chęci, bo jeśli nawet jednego dnia nie znajdziemy czasu na gotowanie to nie znaczy że trzeba zamawiać pizzę 🙂

~Kathy Leonia
Gość

fajne opcje na pewno warte do przetestowania jak się ma chwilkę wolnego:)

~karol
Gość

Cześć!
bardzo mi się podoba to ,co piszesz na tym blogu.Moim zdaniem ten blog ,może pomóc Wielu ludziom na przykład tym ,którzy dążą do schudnięcia# Bardzo się cieszę, że ktoś prowadzi bloga o zdrowej żywności.
PS: Będę polecać tę stronę. 😉 🙂

daw123450
Gość
daw123450

Osobiscie prowadze aktywny tryb zycia i z pewna kwestia sie nie zgodze, u mnie zawsze podczas przesilenia wystepuja bole glowy, ZAWSZE i jest to niezmienne od wielu wielu lat i zadne sposoby nie pomoga. Moze niektorym te sposoby pomoga ale warto wspomniec ze niektorzy po prostu musza to przejsc.

~Agnieszka
Gość

fajne rady 🙂

~dfbg
Gość
~Sylwia
Gość
~Sylwia

Dieta jest ważna, poprawia samopoczucie i musimy uważnie dobierać jedzenie, które jemy, aby nam nie szkodziło.

jacekwidz25
Gość
jacekwidz25

Rady przydają się również na jesienne długie wieczory.:)

~darmowe próbki
Gość

Dzięki za dobre rady, na pewno skorzystam 🙂

~csgo
Gość

Zapraszam na mojego bloga

~miejsca na konferencje
Gość

My tu o przesileniu wiosennym gadamy a dzisiaj pierwszy dzień zimy jak z tym sobie radzić ? ma ktoś jakieś dobre sprawdzone sposoby bo ja jedynie kubek Grzańca i hej 🙂

Martyna
Gość

racja 🙂

Emilia Skucińska
Gość
Emilia Skucińska

ciekawa i przydatna notka

~Forbet
Gość

Ja mam na przesilenie sprawdzony sposób: dobra książka, muzyka i dobre towarzystwo. Każdy ma swój sposób na relaks – myslę, że nie ma złotego środka. A szkoda – życie mogło być być wtedy łatwiejsze 🙂

~Grzesiek
Gość
~Grzesiek

No ja tam bym chciał mieć już Wiosnę, a nie -10 za oknem :/ Zapraszam do siebie

~Koszulki z nadrukiem
Gość

Już się nie mogę doczekać, a tu za oknem cały czas sypie śnieg…

~Witold Kantor
Gość

Idzie, idzie kolejna wiosna, ja już ją czuję!

~Kasia Dudziak
Gość

Bardzo dziękuję za te rady. Postaram się dostosować 🙂 Pozdrawiam serdecznie.

Życzę dużo słoneczka i uśmiechu : )

~kliknij mnie
Gość

Powiedziałbym, że każda z tych rad sprawdza się w przypadku zachowania dobrego samopoczucia w ogóle. Są to prawdy uniwersalne, dlatego niezwykle skuteczne. 🙂

MikiMilczy
Gość

I jak to przesilenie wiosenne? Bardzo źle było?

~Pani Iksińska
Gość

To prawda, dobre nawyki żywieniowe to podstawa, potrafią pomóc w wielu dolegliwościach. Przede wszystkim zdrowie, bo ono jest najważniejsze. Pozdrawiam serdecznie!

~aaaa【@Ꮂ@】
Gość
~aaaa【@Ꮂ@】

【@Ꮂ@】

~Planowanie podróży na zlecenie
Gość

Bardzo dziękuję za te rady. Warto było przeczytać.

~Krzysiu
Gość

najstarsi górale zwykli mawiać, że każde przesilenie najlepiej zaleczyć jest WÓDECZKĄ 🙂

~Bloger-tlumacz
Gość

No ok, i co teraz, jak onet zamyka bloga.pl ? Sam się zastanawiam ze swoim blogiem, a Wy jakie macie plany ? Gdzie się przeniesiecie ze swoją ładną stroną?