Jak NIE PRZYTYĆ w święta..?

Święta to okres pełen radości, miłości, spokoju, odpoczynku od codziennych trosk, a przede wszystkim czas spędzony w gronie najbliższych. Spotykamy się, rozmawiamy, składamy sobie życzenia, a wszelkim tym wzruszeniom towarzyszy suto zastawiony stół. Jak sobie odmówić czegokolwiek, skoro mamy przed sobą tyle pyszności…?

Święta - artykuł

  1. Spróbuj przygotować świąteczne przysmaki w wersji light:

    • zastąp smażenie duszeniem bez uprzedniego obsmażania, gotowaniem w wodzie lub na parze albo pieczeniem w rękawie lub na rożnie;

    • jeśli nie potrafisz zrezygnować ze smażenia, to odpuść sobie chociaż robienie panierki, która pochłania najwięcej tłuszczu;

    • do przyrządzenia dipów, sałatek użyj jogurtu naturalnego zamiast majonezu i śmietany;

    • sosy i zupy przygotuj na bazie wywaru z włoszczyzny;

    • wszelkie słodkości spróbuj przygotować samodzielnie, bez dodatku białego cukru i masła;

    • postaraj się, aby na stole znalazło się jak najwięcej warzyw.

  1. W czasie świąt nie zapominaj o ciągle powtarzanej zasadzie regularnego spożywania posiłków. Do stołu nie powinno się zasiadać z pustym żołądkiem po wielogodzinnym poszczeniu. Zapobiegnie to znacznym wahaniom poziomu glukozy we krwi oraz wyrzutom insuliny, a co za tym idzie zmniejszy ryzyko odłożenia się tkanki tłuszczowej. Nie jedz wszystkiego od razu. Kiedy zjesz jedno danie, zrób sobie przerwę, by uniknąć uczucia przeciążenia układu pokarmowego.

  2. Jedz powoli. Delektuj się smakiem i dokładnie przeżuwaj kolejne kęsy. Łatwiej będzie Ci określić, czy Twój żołądek powinien jeszcze coś przyjąć. Wpłynie to lepsze trawienie i sprawi, że przyjmiesz mniej kalorii.

  3. Jeśli będzie taka możliwość, to jedz na małych talerzach, żeby oszukać swój mózg. Jedzenia będzie wydawać się o wiele więcej i dzięki temu zjesz mniej.

  4. Pij dużo wody. Nawodnisz organizm i przyspieszysz metabolizm. Zrezygnuj z kalorii ukrytych w kolorowych napojach i sokach. Pamiętaj, że alkohol to dodatkowe źródło energii. Warto sięgnąć również po herbaty ziołowe.

  5. Pamiętaj, że ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekkostrawny i spożyty na 2 – 3 godziny przed snem.

  6. Nie siedź cały czas za stołem. Śmiech i rozmowy nie wystarczą, by pozbyć się uczucia pełności w żołądku. Warto wybrać się z rodziną na wspólny spacer. Aktywność wpłynie pozytywnie na samopoczucie i pozwoli spalić trochę kalorii.

  7. Ogranicz spożycie słodkości. Porcja wysokokalorycznego ciasta zjedzonego raz na jakiś czas, to naprawdę nie jest obżarstwo. Nie zaprzepaścisz efektów diety po zjedzeniu jednego kawałka sernika. Uważaj jednak, by nie wpaść w pułapkę często powtarzanego stwierdzenia: „przecież kolejna porcja nie zrobi różnicy„, bo możesz mieć problem z pozbyciem się jej efektów.

  8. Stołując się u rodziny zacznij ucztę od potraw najmniej kalorycznych i tłustych. Zanim coś zjesz, pomyśl. Przykładowo, zamiast śledzia w śmietanie wybierz rybę w galarecie. Rozglądnij się, a na pewno znajdziesz dla siebie wiele pozycji bogatych w białko i warzywa, które wypełnią Twój żołądek.

  9. Pamiętaj, że święta trwają tylko kilka dni i to od Ciebie zależy, czy podejdziesz do odżywiania z rozsądkiem, czy popadniesz w skrajność i zatracisz w „obżarstwie”. Czy nie lepiej wkomponować świąteczne posiłki w rytm dnia zamiast całkowicie odpuścić, mieć wyrzuty sumienia i zaczynać zmiany od początku?

Podsumowując, w czasie świąt należy „jeść z głową”, by nie zaprzepaścić efektów dotychczas stosowanej diety i ćwiczeń. Nie daj się zwariować i nie myśl ciągle o jedzeniu, korzystaj z atmosfery świąt i naciesz się nimi najlepiej jak potrafisz. Wesołych!

LOGO

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Irena
Irena
1 rok temu

Święta się zbliżają – zapisuję 😀

Luk
Luk
1 rok temu

Super rady i przepisy <3