Warzywa – świeże czy mrożone?

Czy zastanawialiście się kiedyś, czy poza sezonem lepiej sięgać po świeże, czy mrożone warzywa? Pozwólcie, że pomogę Wam rozwiać wszelkie wątpliwości.

 Desktop22

Istnieje przekonanie, że mrożone warzywa (i owoce) mają gorszą wartość odżywczą niż świeże. Okazuje się, że nie zawsze jest to prawdą. Popularne, zwłaszcza poza sezonem, mrożonki mogą charakteryzować się większą zawartością witamin i składników mineralnych niż świeże produkty.

Zamrażanie to jedna z lepszych metod utrwalania i przechowywania żywności, która ma na celu zapewnienie cech organoleptycznych i zawartości składników odżywczych praktycznie w niezmienionym stanie.

Świeże warzywa szybko tracą wartościowe witaminy i minerały. Im dłuższy czas od zbioru do spożycia, tym mniej cennych składników pozostaje w surowcu. W okresie zimowym, około pół roku po zebraniu plonów, warzywa mogą mieć nawet o 50 % mniej witamin niż te świeżo zebrane. Na szczęście z pomocą przychodzą mrożonki, w których warzywa zostały zamrożone zaraz po zbiorze.

 

Zalety mrożonek:

  • warzywa przeznaczone do mrożenia pochodzą prosto z polskich plantacji, są zbierane w szczycie sezonu letniego i jak najszybciej zamrażane, co mocno zwiększa ich wartość odżywczą w porównaniu do świeżych, które zimą zalegają na półkach sklepowych;
  • przed mrożeniem warzywa są myte pod bieżącą wodą, nie pokrywa się ich żadnymi konserwantami;
  • są relatywnie tanie, ich cena nie jest uzależniona od sezonu;
  • dostępne przez cały rok, przydatne zwłaszcza w sezonie zimowo-wiosennym;
  • wygodne w przygotowaniu, skracają czas przyrządzania posiłku, bo są już umyte, obrane i wyporcjowane;
  • przydatne w planowaniu wartościowego i urozmaiconego odżywiania.

Oczywiście nie można stwierdzić, że mrożone warzywa smakują tak samo jak świeże, ale nie oznacza to, że nie mogą pochwalić się wartościowym składem witamin i składników mineralnych!

 

Jak kupić mrożonki dobrej jakości?

  • skontroluj, czy opakowanie jest szczelnie zamknięte i nieuszkodzone;
  • zbadaj zawartość i sprawdź, czy warzywa są „zlepione” w bryłę (przechowywane w za wysokiej temperaturze i ponownie zamrożone) czy „rozsypujące się” (prawidłowe);
  • nie kupuj „na wagę”, bo przechowywanie luzem i poddawanie działaniu tlenu i światła powoduje straty składników odżywczych;
  • najlepiej wybieraj sprawdzonych producentów.

W środku sezonu najlepiej przygotować mrożonki samemu – wtedy będziemy mieli pewność, że ich jakość jest najlepsza!

LOGO

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
~Anastazja
~Anastazja
3 lat temu

zamrożone warzywa tracą swoje właściwości, lepiej żeby były świeże.

Wiki
Wiki
2 lat temu

Dlatego zrobiłam sobie sporo mrożonek na zimę ^.^