ZDROWE CHIPSY – zrób to sam!

Chipsy dostępne na rynku spożywczym nie należą do najzdrowszych przekąsek. Są źródłem wielu konserwantów i innych ulepszaczy oraz tłuszczów „trans”, które zwiększają ryzyko powstawania chorób układu krążenia, nowotworów, niepłodności, otyłości, itp. Co ciekawe, tłuszcz stanowi około 35 % ich masy. Czy to nie wystarczające argumenty, by samemu zrobić chipsy?

 

chipsy

 

Domowe chipsy można przygotować z warzyw lub owoców z dodatkiem ulubionych ziół i przypraw. Te chrupiące przekąski zrobią furorę na niejednym przyjęciu. Doskonale sprawdzą się również jako dodatek do zup-krem. Nie dość, że są zdrowe, to naprawdę łatwo je przyrządzić.

 

Chipsy owocowe

Do ich przygotowania najczęściej wykorzystuje się:

  • banany
  • jabłka
  • gruszki
  • mango
  • ananasy

Nie musisz obierać jabłek, gruszek i mango. Wybrane owoce pokrój na cienkie plasterki o grubości 2 – 3 mm. Posyp cynamonem (opcjonalnie). Włóż do piekarnika nagrzanego na 200 °C i piecz przez około 20 minut. Wszystko zależy od grubości i rodzaju użytego surowca.

 

Chipsy warzywne

  • bataty
  • buraki
  • korzeń selera
  • korzeń pietruszki
  • marchewkę
  • topinambur
  • cukinię
  • cebulę
  • pomidory
  • jarmuż

Warzywa dobrze umyj, nie obieraj. Pokrój na cienkie plasterki nożem, tarką lub obieraczką do jarzyn (w przypadku jarmużu porwij go na kawałki wielkości chipsów). Przełóż do miski, polej delikatnie olejem, posyp ulubionymi przyprawami i dokładnie wymieszaj. Rozłóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia tak, by kawałki nie leżały jeden na drugim. Nagrzej piekarnik do 180 °C i zapiekaj przez około 20 minut. Sprawdzaj często, czy chipsy są już gotowe. Im cieńsze tym krótszy czas przygotowania.

 

Domowe chipsy można przechowywać w szczelnie zamkniętym naczyniu przez kilka dni. Legenda głosi, że ktoś nie zjadł ich od razu po przygotowaniu. 🙂

 

Przyjemnego chrupania!

LOGO

10
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
AWOKADO – z czym to się je?AnkaAWOKADO – z czym to się je? – Smaczna Dieta~Kinga~Ciasto Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
~Rondel
Gość

domowa chipsy są najlepsze

~Obżarciuch
Gość

bardzo lubię
zapraszam na trójkąciki ziołowo-serowe, super alternatywa dla chipsów

pozdrawiam!

~mkr
Gość

UWielbiam takie zdrowe przekąski,
zapraszam na chipsy z cukinii z parmezanem

pozdrawiam

~henia
Gość

Pyszne domowe chipsy

~kasia
Gość

Dawniej zawsze miałam problem z figurą i zdrowiem po tak tuczących potrawach. Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów. Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie glodowalam i jadłam ulubione moje potrawy.,,. a chudłam. Waga nie wróciła:)

~Ciasto
Gość

Świetny przepis na chipsy dla dzieci. Pozdrawiam.

~Kinga
Gość
~Kinga

Haha racja, raczej nikt nie przechowuje chipsów

trackback

[…] Na oleju zeszklij posiekanego pora i czosnek. Następnie dodaj pokrojoną w talarki marchewkę, pietruszkę, zalej wodą i chwilę podduś. Następnie dorzuć pokrojone w kostkę ziemniaki i gotuj do miękkości. Po tym czasie dodaj pokrojone awokado, zmiksuj zupę na gładki krem i dopraw do smaku. Podawaj posypane płatkami migdałów podprażonymi na patelni lub z chipsami z jarmużu. […]

Anka
Gość
Anka

Bardzo fajne przekąski:)

trackback

[…] Na oleju zeszklij posiekanego pora i czosnek. Następnie dodaj pokrojoną w talarki marchewkę, pietruszkę, zalej wodą i chwilę podduś. Następnie dorzuć pokrojone w kostkę ziemniaki i gotuj do miękkości. Po tym czasie dodaj pokrojone awokado, zmiksuj zupę na gładki krem i dopraw do smaku. Podawaj posypane płatkami migdałów podprażonymi na patelni lub z chipsami z jarmużu. […]